onsdag 10 oktober 2012

Att prata med ett barn, den sorgliga biten



Min yngste son är sju år. När jag för ett år sedan förstod en del av den problematik vi står inför, så kändes det ansvarslöst och grymt att överhuvudtaget ha satt honom och hans bröder till jorden. Samma reflexion har andra småbarnsföräldrar kommit med. I förtroende.

Man måste väl ändå klara av att ingjuta mod och hopp i sina barn. Måste man inte alltid se möjligheter och lösningar? Måste man inte TRO?

När det handlar om klimatförändringar hemfaller många, som annars inte har mycket till tro, just till detta.

Nej, man måste inte tro. Som förälder har man ett ansvar att vara ärlig mot sitt barn. Ärlig på den nivå och med de ord som barnet kan begripa. Jag har sagt, rakt ut, att " i framtiden, när du är vuxen och jag är gammal, kommer mycket se väldigt annorlunda ut. Det är inte säkert att de saker du lär dig idag är vad du behöver kunna då. Men jag ska göra allt jag kan för att lära dig så mycket som möjligt av det som jag tror att du behöver kunna. "

Därefter sätter vi potatis.


2 kommentarer:

  1. Mina är något äldre men jag berättar för dem om hur "utvecklingen går". Ingen dramatik och ingen ångest. Det måste inte bli sämre i alla delar däremot blir nog alla delar annorlunda. Man måste inte åka till Thailand. Själv åkte vi och fiskade, plockade bär och fjällvandrade när jag var liten. Det fattar ungarna utan vidare. De är inte sentimentala utan anpassningsbara. Och de vet om det! Potatisodling är bra.

    /H

    SvaraRadera
  2. Jag har ju också ungar i olika åldrar. De äldsta är 22 och 23. "Då behöver vi ju inte tänka på att skaffa barn" säger de. Vilket känns outsägligt sorgligt.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)