lördag 27 oktober 2012

grannsämja


                                                                   bild från www.krisinformation.se

Hemma på min gata i Bagarmossen ligger radhusen tätt. Vi ser nästan in till varandra. Så här års lyser det hemtrevligt i husen om kvällarna. Jag funderar på hur det skulle vara om vi fick ett planerat elavbrott, en omstyrning av elen enligt StyrEl. (ny lag) Om vi satt här i mörkret, huttrade över våra värmeljus och såg våra grannar på andra sidan gatan ha det precis som vanligt? Skulle vi plötsligt bli jättesolidariska med varandra (det vill säga, de med oss) och bjuda in varandra på ett spolbart toalettbesök, en varm dusch, lite morgonkaffe? Eller skulle ilskan och frustrationen börja växa ganska omgående?
 Frågor och svar om StyrEl finns på Energimyndighetens webbplats. Det här är den viktigaste: 
-Varför lyser det hos grannen men inte hos mig?
-Det kan bero på att grannens hus av en ren händelse råkar ligga på en elledning som är prioriterad. Ledningen är prioriterad eftersom det finns samhällsviktiga elanvändare på just den ledningen. Det kan exempelvis vara ett sjukhus eller ett äldreboende. --- Efterhand som elbristen upphör och mer el blir tillgänglig, tillkopplas elanvändare om möjligt med länsstyrelsens beslutsunderlag som utgångspunkt.                                
- Men Hallå! Jag får väl ersättning sedan? Kan man få skadestånd om man får sin el bortkopplad och som en orsak av detta drabbas av materiella skador eller ekonomiska förluster? 
- Svaret är nej på den frågan. Bortkoppling enligt Styrel-planeringen är en lagreglerad myndighetsutövning och en del av samhällets krishantering som inte kan ligga till grund för skadestånd. Därför har alla energianvändare i Sverige även ett eget ansvar för att trygga sin egen energiförsörjning. Det handlar om att alla energianvändare utifrån sina egna behov måste kunna förebygga och lindra effekterna av olika störningar eller avbrott i energiförsörjning, till exempel när det gäller el- eller värmeförsörjning.
Det intressanta med StyrEl är att ingen jag känner, känner till lagen. Ingen kommer någonsin i sitt liv ha funderat över det här förrän det händer.  
Det blir lite som att skrapa en Trisslott, tror jag. Plötsligt händer det! Fast tvärtom. 



5 kommentarer:

  1. Den där kontrollen av kakelugnarnas rökgångar känns plötsligt väldigt nödvändig … Synd bara att kökets rökgång används till ventilation, annars hade det blivit en vedspis där.

    SvaraRadera
  2. Ni får inte plats ens med en sån där smal? De är fina. :-)

    SvaraRadera
  3. "...ingen jag känner, känner till lagen."

    Du behöver vidga ditt umgänge.

    Fö var det på tiden att StyrEl kom på plats.

    SvaraRadera
  4. Jomenvisst, StyrEl är säkert bra - men om ingen av alla de tjänstemän/journalister/feminister/miljövänner/ grannar/ skolbarnsföräldrar/poeter/ socionomer jag känner (mycket medelklass blir det) vet om lagen är det nog ändå något av ett problem. Såå litet är inte mitt nätverk. :-)

    SvaraRadera
  5. Nja, det är inte platsen som saknas utan möjligheten att släppa ut röken någonstans. Lite rökigt utan skorsten. ;)

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)