lördag 13 oktober 2012

Man gör ju allt för sina barn






"Varför ska jag bry mig om eftervärlden? Eftervärlden har aldrig brytt sig om mig!"
                                                                                                            Groucho Marx


Världen kommer inte ta slut. Men den kommer att förändras. Mycket av det som vi tar för givet idag kommer att försvinna. Det är inte jag som säger det, utan Claus Leggewie och Harald Welzer, författare till boken "Slutet på världen som vi känner den". (ja, jag väljer verkligen titlar med omsorg) Boken är full av svårsmälta slutsatser. Som denna:
"Den som föds 2010 kan hinna uppleva år 2100. Utan snabba och beslutsamma motåtgärder kommer då den globala genomsnittstemperaturen vara 4 - 7 grader högre än idag. Våra efterkommande får finna sig att andas en luft som idag bara finns i trånga och kvava ubåtar"
Det är alltså hög tid att vi ser våra barn i ögonen och säger: "Du kommer få det mycket sämre än vad jag har haft det!"

Om du vill läsa om vad varje grads ökning av temperaturen för med sig för människor och miljö kan du läsa Mark Lynas " 6 grader". Eller bara läsa Rickard Warlenius sammanfattning:

"Från en forskarkonferens i London kom nyligen varningen att vi bara har det här decenniet på oss att vända kurvorna av stigande utsläpp, annars kommer klimatsystemet sannolikt att passera ett antal ”tipping points” – punkter där kvantitativ förändring övergår i kvalitativ – som gör uppvärmningen ostoppbar. 
Genomsnittstemperaturen kan stiga med fem-sex grader till seklets slut. Redan en höjning med fyra grader – som kan komma att upplevas av människor ur vår egen generation om kanske 50-60 år – ”är oförenlig med ett organiserat globalt samhälle, sannolikt bortom anpassning, förödande för majoriteten av ekosystemen, och med hög sannolikhet omöjlig att stabilisera”, konstaterar klimatforskarna Kevin Anderson och Alice Bows. Men det lär alltså inte stanna där. Ingen kan idag ge ett säkert svar på när och vid vilken temperatur en ny stabilitet inträder. Eller hur jorden då gestaltar sig."
                                                                          www. warlenius.wordpress.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)