tisdag 9 oktober 2012

Min man och jag pratar med varandra, del ett

"Jag har gjort en blogg", säger jag i telefonen. "Om min klimatångest och om att vi måste konsumera mindre". "Ha, ha, ha, det är ju bara du som köper saker i den här familjen", skrattar min man. Ett något rått skratt. Han har helt rätt i det. Jag är en slav under konsumtionen, precis som många andra. Jag faller för reklam om hudkrämer, tröjor och nya böcker. Om det vore enkelt för mig att ställa om skulle jag nog inte tänka så mycket på det. Jag är ofullständig. Det är nog en del av problemet: Att vi som konsumerar är så splittrade. Att vi både vill och inte vill. Kan och inte kan.

4 kommentarer:

  1. Som Paulus så väl fångade det för sisådär 1950 år sedan: "Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag"

    SvaraRadera
  2. Ja - varför kan det inte vara LÄTT? :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte svårt. Sluta glo på reklam. Köp en tröja när den BEHÖVS... Bok finns på biblioteket :)

      Radera
  3. Bra citat, goda råd! Tycker dock lite synd om författare om ingen köper deras böker, skulle nog kännas lite dödsdömt att ge sig in i branschen.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)