söndag 16 december 2012

En dåres försvarstal



"Det mest ansvarsfulla man kan göra för klimatet, är att inte skaffa några barn - har ni tänkt på det?"
                           Röst från "Föräldravrålets" facebooksida 


                                                      Axel och ballongen

Så här är det: Jag har fler barn än vad den här planeten tål.

Precis så irrationellt kan det vara att vara människa. Förälder. Man är både klarsynt och korkad. Det gällde å andra sidan nästan för hela min generation. Det var ingen lätt sak att för något år sedan inse att det inte bara handlade om fördelning av resurser.  Vi hade inte tid på oss. Politiken hade inte fixat klimatförändringarna. Min konsumtion utomlands hade dessutom dolts i alla redovisningar och ingen hade pratat särskit mycket om sambanden.

Det var nu det gällde och mina ungar skulle i framtiden få lida för att jag och deras pappor hade gjort dem. Precis som ungar på andra sidan jorden redan lider.

Hur ska man svara den uppfordrande rösten ovan? Jag skulle vilja svara så här:
"Sannolikheten är stor att den som läser på föräldravrålets facebooksida faktiskt redan vet om att deras ungar är en belastning för klimatet. Sannolikheten är stor att den personen just på grund av detta ibland ligger och håller i sin unge och gråter om nätterna. Sannolikheten är stor att just den personen ibland mår så dåligt att just den här skulden inte låter sig uttryckas. Men det betyder inte att skuldkänslorna inte finns. Tro mig."

Anledningarna till att människor som jag gör fler barn än vad klotet klarar av, de kan vara lika många som antalet barn. Men en bärande anledning hittills har varit framtidstro och tillförsikt. Många av oss har inte den kvar längre. Vi kan därför vara rätt säkra på att det inte blir lika många ungar framöver.
Med tanke på hur fertiliteten hela tiden minskar i befolkningen verkar jorden dessutom ha hittat ett eget sätt att lösa det där på.

Så, snälla -  låt de gravida vara ifred. Låt de med bebisar få slippa höra att deras unge förstör jorden. Antingen är de smarta och känsliga nog att redan bära på detta - eller så fattar de ändå aldrig. Bygg allianser med de engagerade istället för att kritisera dem. Att börja med att påpeka att man inte borde ha gjort barnen är ett säkert sätt att lämna annars engagerade människor bakom sig. Vi kommer otäckt nära det där rashygieniska tänkandet vi en gång i tiden med stolthet lade bakom oss. Att alla vi som gjort ungar är dumma i huvudet. Förstörare. Parasiter.

Varje unge som föds är också en resurs och ska betraktas som en sådan. När ungen väl finns här, andas, skriker, låt oss se den som en gåva. Poängtera däremot gärna för föräldrarna deras ansvar i att uppfostra denna lilla gåva till en modig och kapabel medborgare som kan hushålla med begränsade resurser.

Det ansvaret kan gärna få vila tungt.




44 kommentarer:

  1. Behövs inget försvarstal.
    "Låt oss se ungen som en gåva"? Det ÄR en gåva.

    Det är inte ungarna som förstör. Det är livsstilen.
    Frågan är om vi som föräldrar orkar förhindra den från att förstöra ungarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, det håller jag fullständigt med om. Men alla ser det inte så.

      Radera
  2. Ett av dina absolut bästa inlägg Maria. Du uttrycker dig väldigt ödmjukt i frågan. Den är dock mycket viktig och definitivt allvarlig.

    Det farligaste som finns är alla de människor som tycker sig vara så goda att de kan tillåta sig att vara onda då de rättfärdigar detta på än det ena än det andra sättet. För tillfället är klimatproblematiken en av dessa källor till rättfärdigande av övergrepp.

    Personligen befarar jag att dessa frågor är vägen in i totalitära styrelseskick. Allt eftersom stora delar av miljörörelsen bygger upp en allt kraftigare ångest får vi se mer av detta. Folk har stigmatiserat fascismen till den grad att den blivit något främmande och där de inte längre ser den hos sig själva. farligt om man tror på frihet, mänsklig skaparkraft, godhet och vilja. Släpp den loss bara :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tanke. Som att vi pekar finger åt Grekerna och förfasar oss över att facisterna tar plats i deras parlament, när vi själva kan vara på väg åt samma håll utan att vi vet om det. Bara för att det inte heter facism så behöver det ju inte betyda att det inte är det.

      Håller inte alltid med dig men detta var en bra synpunkt.
      //Fredrik.

      Radera
  3. Tycker snarare att du ska tänka så att: Är man normalbegåvad eller mer samt har sunda åsikter så har man en skyldighet att skaffa barn.

    SvaraRadera
  4. Maria, jag kan inte med tillräcklig kraft uttrycka hur fel du har. Människan har levt i harmoni med naturen i kanske en miljon år. Att vi inte gör det idag beror inte på människorna utan på systemet vi lever i.

    Uttryck som "kapabel medborgare" och "hushålla med begränsade resurser" avslöjar att du missat att vi i första hand måste bli av med detta system där vi ser planeten som en resurs.

    En "kapabel medborgare" kommer alltid vara en del av problemet snarare än en del av lösningen.

    Skaffa hem dessa böcker och läs dem under jullovet så lovar jag att du kommer vara tacksam för denna investering. De kommer att förändra hur du ser på världen, dina barn och livet.

    1. Ishmael

    2. Endgame

    3. The unschooling unmanual

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej BO!

      Endgame ligger här någonstans och väntar på att bli läst. Jag ska kolla upp de andra böckerna också. Att jag har helt fel talade min man om för mig redan i morse (när han läst det här inlägget) , så det visste jag ju redan. :-)

      Radera
    2. @BO
      Det är säkert bra böcker och ja det är stora systemfel men en liten fråga bara när du nu skriver "Maria, jag kan inte med tillräcklig kraft uttrycka hur fel du har."

      Var skriver hon att det inte är ett systemfel. Hela artikeln är faktiskt ett försvarstal för barn och att inte hålla på med tramsigt skuldbeläggande av föräldrar.

      Radera
    3. @Maria
      Vad menar du att din man menar att du har fel? Det är möjligtvis inte han som har fel?

      Jag är mycket tacksam att det finns människor som tar på sig det enorma arbetet med att föda upp och uppfostra barn fortfarande trots de attacker som är på familjen och inte minst föräldrarna.

      Radera
    4. Han menar att man inte ska fundera så mycket över vad andra tycker, utan bara vara glad åt ungarna. Och att människor i alla tider har fött ungar till osäkra öden. Typ.

      Radera
    5. @Maria
      Jag kan inte se att du skrev att man skulle bry sig om det utan en ödmjuk men ändå klar gränssättning mot miljöfascisterna. Det är det fler som skulle göra.

      Radera
    6. @Maria
      Den som har förmågan att tanka sina barn med mycket kärlek, mod, klokskap och tillförsikt hoppas jag skaffar många barn.

      Radera
    7. Jag har haft samma världsåskådning som Maria en gång i tiden, blogginlägget är som ett eko från mig själv i en annan tid.

      Det finns många som i detalj klarlagt det problematiska med denna världsåskådning, tusentals och åter tusentals sidor finns skrivna för den som är intresserad.

      Jag har ingen vanföreställning om att jag kan förändra denna världsbild med hjälp av korta kommentarer till en blogg. Det vet jag inte minst av egen erfarenhet.

      Därför hänvisar jag istället till några böcker som hjälpte mig att förstå världen annorlunda. Jag är övertygad om att om Maria skulle ta dem till sig (vilket naturligtvis är en process i sig) så skulle det här blogginlägget varit formulerat radikalt annorlunda från första till sista meningen.

      Radera
    8. @BO
      Ok du menar generellt inte endast i detta inlägg då om jag förstår dig rätt?

      För övrigt så tycker jag att Derrick Jensen inte är den största förebilden. Jag har inte läst någon av hans böcker och kommer förmodligen inte att göra det heller. Har däremot läst om honom och hans böcker. Jag är själv anarkist men en av anledningarna är just att slippa denna typ av män.

      Folk som hatar civilisation är inget för mig. Civilisation är handel, utbyte, kultur och mycket annat gott som ligger till grund för att slippa fattigdom som plockar fram det sämsta hos människor.

      Radera
    9. Så du menar att naturbaserade kulturer inte idkat handel, utbyte eller kultur? Vilket stöd har du för det inom vetenskaplig forskning? Det låter snarare som ett utslag av dina okunniga fördomar.

      Att civilisationen skulle vara ett sätt att undvika fattigdom var däremot väldigt roligt skrivet. Jag förutsätter att du är ironisk.

      Det är klart att du ska hålla dig undan för att läsa fel böcker. Din världsbild kanske skulle rubbas?

      Radera
    10. @BO
      Så det är ingen civilisation när det är naturbaserat menar du och Jensen om jag förstår dig rätt?

      Det är endast civilisation om det är oansvariga överkollektiviserade icke hållbara överkonsumtionssamhällen?

      Jag skall givetvis vara försiktig då jag inte läst hela hans böcker personligen och döma för hårt men jag har tolkat det som att han uppmanar folk/aktivister att skada/använda våld.

      Som jag ser det springer vi benen av oss för att stötta dessa stater som utgör förutsättningen för att storföretag skall kunna utöva rovdrift och skada både människor och natur. Om alla skulle få ta ansvar för vad de gjorde och vi hade en etik som fredar äganderätten dvs vars och ens egendom och kroppar så skulle det innebära att de blir fullständigt ansvariga för sina förgiftningar etc. Finns inga statliga bolagsstrukturer etc att gömma sig bakom. Inget kollektiv heller utan rent och skärt personligt ansvar för sina handlingar.

      Radera
    11. Om du är intresserad av civilisationsfrågor av denna sort tycker jag att du faktiskt ska ta och läsa någon bok i ämnet. Det finns ju många som dykt ner i denna genre, såsom D Quinn, S Diamond, L Mumford, A Naess, S Freud, C Glendinning o.s.v.

      Jensen är bara en av många författare i dessa frågor och jag har svårt att föreställa mig att någon människa skulle kunna vara mer negativ till våld än vad han är.

      Äganderätt i sig är en problematisk konstruktion som är svår att upprätthålla utan ett ständigt hot om våld mot dem som bryter den. Innebär det att du är för våld?

      Du förstår nog själv att det inte finns utrymme för den här typen av diskussioner i detta begränsade format och det minsta man kan göra är åtminstone sätta sig in i begreppsvärlden, annars pratar man ändå bara om varandra.

      Förutom böckerna jag nämnde ovan är det nog inte så dumt att sätta sig in i ex. termodynamikens lagar. Så ytterligare ett boktips skulle kunna vara:

      4. Myten om maskinen

      Maria, bra att du har Endgame på gång! Jag kanske kan tycka att den är lite mastig att ge sig på direkt. Ishmael är en väldigt lättläst och lättsmält bok som jag tror är trevligare som inledning.

      Radera
    12. @BO
      Jag får tacka för boktipsen och inser att du gläntat på en dörr. Själv är det Permakulturen jag studerat och tagit till mig. Ett närliggande och överlappande område.

      Vad gäller våld så försökte jag mycket seriöst i min ungdom att hitta vägen till pacifismen men det gick inte. Det är rätt att använda våld i självförsvar, längre kommer jag inte.

      Jag har följt äganderätten ner till individnivå och ser att det enda alternativet till att du äger dig själv är att någon/några andra förfogar över dig, slaveri med andra ord. Det etiska ställningstagandet är svårt att rucka på för min del. Det innebär givetvis att man inte får inkräkta på andras äganderätt heller mot deras vilja. Det skulle ge ett utökat skydd för den lilla människan som idag utsätts för övergrepp både från stater och "råkapitalism". Slirar vi på detta hamnar vi i det vi har nu, ett ständigt godtycke för vilka övergrepp som är acceptabla att begå mot varandra. Var går gränserna för hur mycket av individernas arbetsresultat som kan konfiskeras under hot om fängelse och användas för tvångskonsumtion osv?

      Jag förstår givetvis och ser olika ingångar på detta med äganderätten men jag tror att många av de problem som åberopas för äganderätten kan avhjälpas med stärkt äganderätt. Vi får inte använda varandra som slavar, basta!

      Radera
    13. Jag tror att vi är överrens i mycket. Permakulturen är naturligtvis ett väldigt spännande område som jag försöker praktisera så gott det går här på gården - även om ex. skogsträdgårdar är tålamodskrävande projekt.

      Ett föredrag som borde intressera dig som kanske är skärningspunkten mellan våra världsbilder:
      Toby Hemenway - How Permaculture Can Save Humanity and the Earth, but Not Civilization

      Radera
    14. @BO
      Skogsträdgårdar kan vara tålamodskrävande men det är det att bli duktig på att spela t.ex golf också.

      Jag finner det mycket roligare att studera och praktisera ekologi, biotoper och samtidigt få frukter, bär, kryddor, mediciner, blad, nektar, biologisk mångfald och mycket annat än att spela golf och då tycker jag ändå golf är väldigt kul.

      Skogsträdgårdar är nog inga storskaliga kommersiella system utan små lättskötta system som kan finnas i var mans närhet.

      När vi ändå är inne på boktips vill jag nämna en bok som jag tror kan falla många i smaken som är intresserade av just permakultur och skogsträdgårdar i husbehovsskala och det är Gaias garden. Kommer väl till pass med tanke på ditt filmtips eftersom föredragshållaren i filmen också är författaren till den bok jag rekommenderar som introduktion och referensbok. :-)

      Jag har läst många av de mest kända böckerna på området och det finns de som är mer omfattande, med bättre referenser osv men Gaias garden är som helhet i en klass för sig. Läs den!

      https://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1603580298

      Radera
    15. @BO
      För övrigt så tror jag inte att man skall vara rädd för bredare utvik i kommentarsfälten så länge ägaren till bloggen tycker det är ok. Själv tycker jag symbiosen mellan bloggare och duktiga läsare som är generösa i kommentarsfälten är en fantastisk symbios. Det ger ett mervärde till alla inklusive bloggaren som får en värdefullare blogg.

      Radera
    16. @BO
      Vet du om någon av dem finns i Svensk översättning? Läser en hel del engelsk litteratur men det ger alltid mer om de är på svenska.

      Radera
    17. "Gaias garden" står i bokhyllan men har tyvärr inte blivit läst än. "Edible forest gardens" av Jacke/Toensmeier är nog det mest omfattande verket jag läst i ämnet hittills och jag skulle nog inte rekommendera det som introduktion till permakultur. :)

      Jag tycker att det är synd att det knappt finns något om permakultur anpassat för våra breddgrader (själv håller jag till på höglandet). Holma kommer väl säkert kunna producera en del matnyttigt vad det lider men även det ligger ju i en rätt schysst odlingszon.

      Vad gäller civilisationskritiken så finns det hur mycket som helst att läsa när man väl fastnat. Tainter är en klassiker. R Prieur är en underbar fritänkare. Manning har skrivit en bra bok om jordbrukets konsekvenser. Inom underkategorin hälsa finns Sapolsky och vad gäller kostområdet så har det ju som bekant exploderat de senaste åren eftersom LCHF är en variant av paleo.

      Radera
    18. @BO
      Jo "Edible forest gardens" är förmodligen det mest omfattande verket just för specialområdet skogsträdgårdar. Både del 1 och 2 står här också men jag betraktar dem mer som vetenskapliga referensverk inom specialområdet.

      Gaias garden är i sin enkelhet och ringa omfattning ändå en bok som ger en mycket bra helhetsbild och mycket hands on information kring en stor del av permakultur till husbehov inkl mycket små skogsträdgårdar. Från ett träd och uppåt.

      Jag kommer att driva bloggen småbruk.se med start i vinter. Den kommer att greppa över det mesta som handlar om odling, förädling och hantverk till husbehov men ingen politik. Utgångspunkten kommer att vara min egen verksamhet här på min lilla fastighet på dryga tunnlandet. Den är belägen längst upp i en sydsluttning på ett berg i västra Värmlands glesbygd på en höjd av drygt 300 m. Så det rimmar ganska väl med småländska höglandet. Hoppas vi kan dela erfarenheter där. Har från några år till några decenniers erfarenhet inom olika områden.

      Syftet är att dels sprida den kunskap och erfarenhet jag har men också inspirera till att vara med och utveckla och förvalta dessa kunskaper som jag ser som viktiga och basala.

      Kan vara bra om några av oss ägnar en del av vår tid till det istället för som jag tidigare nämnt t.ex golf :-)

      Radera
    19. Ska bli intressant att följa bloggen. Mycket tunnsått på den fronten i Sverige tyvärr. Även ett så i övrigt ypperligt forum som alternativ.nu (och Åter) har saknat den dimensionen tycker jag, även om det krupit in mer och mer på senare år.

      Det är rimligt att lämna politiken utanför, även om självhushållningen kanske trots allt inte är så mycket värd i tider då staterna blir allt mer fascistiska. Trenden ser inte bra ut och historien talar för både mellan- och inomstatliga våldsamheter i resursbristens spår.

      "Det mjuka vinner över det hårda" som de säger i Korpen flyger, men tyvärr inte på "kort" sikt. Då är det "The parable of the tribes" som gäller.

      Radera
    20. @BO
      Skönt att höra en till som inte drabbats av den överstigmatisering av fascismen och därmed blindhet för den som skett utan ser den komma smygande här och var.

      Jag hör folk ropa efter mer fascism över allt fast de begriper det inte, inte minst inom miljörörelsen. Därav min vaksamhet som du stötte på tidigare.

      Jag tror också vi kommer att få en mer fascistisk stat påhejad av folket som vanligt. Tyvärr :-(

      Radera
    21. Miljörörelsens våta dröm är en global diktatur. Att det gröna partiet i Sverige inte ens längre kräver EU-utträde bör ha fått fjällen att falla för alla tänkande individer.

      Klimatproblematiken i all ära, men den har fått en upphöjd status som tycks ursäkta precis vad som helst. Trots att vi har mängder av miljöproblem som är mångfalt värre. Jag förstår desperationen och hyser inga tvivel om människors goda vilja, men vägen till helvetet kantas som bekant av goda intentioner.

      Därav min frustration när jag läser en text om skuldkänslor för att man skaffar barn eller uppfostring till "kapabel medborgare". Ärligt talat så ryser jag av obehag. Vi upprepar historiska misstag fast nu med episka konsekvenser. Dagens teknik för övervakning och kontroll är utvecklad till en helvetisk grad.

      Det enda vi ska ha skuldkänslor över är att vi inte sätter stopp för systemet som bokstavligt talat förgiftar oss, förslavar oss och tvingar oss delta i en massutrotning av arter som planeten sällan skådat sedan livet uppstod för hundratals miljoner år sedan.

      Vi borde skämmas över att vi spelar med efter systemets regler istället för att säga det självklara: systemet måste bort till varje pris. Vi är värda mer än så här. Våra barn är värda mer än så här. Planeten är värd mer än så här.

      Radera
    22. @BO
      Now we talking :-)

      Får väl börja med att rättfärdiga Maria som jag upplever tog avstånd från detta med att känna skuldkänslor för att hon har barn. Jag tolkar nog inte in lika mycket i "kapabel medborgare".
      Kärleksfull, modig, klok, tillförsikt inte lydighet.

      När du skriver på det sätt du gör nu så förstår jag att böckerna du nämnt måste vara ok. :-)

      Vet du på rak hand om någon finns på svenska? Läser engelska men det blir betydligt bättre på svenska.

      Radera
    23. Jag kom i kontakt med peak oil första gången för 10 år sedan (då var det Al Bartlett som påverkade mig mest). Jag har sedan gjort en väldigt lång resa för att komma dit jag är idag, både vad gäller personliga övertygelser och sätt att leva.

      Jag har full respekt för Marias åsikter men jag är också tydlig med att jag inte längre delar dem. Jag ser ingen anledning att dissekera texten, för mig handlar om det övergripande budskapet med missriktad självkritik. Vi behöver självförtroende, inte självförakt. På det området har miljörörelsen misslyckats fatalt.

      Vad gäller böcker på svenska så är det tyvärr oerhört tunnsått. Jag diskuterade faktiskt detta med en god vän bara häromdagen. Ishmael finns visserligen översatt till svenska men inte i någon tillgänglig upplaga. Sedan finns det en hel del perifera böcker översatta, men jag tror att man ska börja med de verken som haft mest genomslag.

      Som kuriosa så gjorde jag en egen svensk översättning av filmen "What a way to go - Life at the end of Empire" för fem år sedan. Det var tidskrävande! Men det är fortfarande en av få filmer som inte faller för miljörörelsens naiva önsketänkande om bot och bättring av rådande system.

      Radera
    24. När vi ändå blivit långrandiga kan jag ge min syn på äganderätten. Vi hade tidigare en sorts brukarrätt, den som levde av en viss mark hade rätten att försvara den mot andra.

      När äganderätten infördes blev konsekvensen att ju mer kortsiktigt man exploaterade denna mark så fick man möjlighet att köpa upp mer mark.

      Idag ägs marken av stater, storföretag eller förmögna människor och dessa entiteter besitter därmed den slutgiltiga makten. Dessa har gjort att man måste betala för att överhuvudtaget få leva på planeten.

      Jag tror att det vore bättre om en sorts brukarrätt återinfördes. Om du brukar mark så har du rätt att försvara den. Sannolikheten att du då skulle utarma eller förgifta den är mycket låg.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. BO, hur ska systemet störtas, då? jag är nyfiken. Håller med dig om att utrotningen av arter är ett enormt problem.

      Radera
    2. Bra fråga Maria! Och det finns självklart många svar och i slutändan så kommer alla människor få fundera över sina egna styrkor och förmågor i en sådan kamp. I första läget kan jag tycka att det övergripande målet är viktigare än medlen.

      Nu vet jag ingenting om dig men om vi föreställer oss att du bor i en lägenhet. Vad är då det absolut viktigaste för dig? Troligtvis att det finns mat i affären, rinner vatten ur kranen och att elementen är varma. Som människa och förälder finns det inget som betyder mer för dig än att du kan hålla liv i dig själv och dina barn.

      Det innebär att du (om min hypotes ovan stämmer) skulle vara beredd att rösta på precis vilken politik som helst så länge den garanterar dig mat i affären, rinnande vatten ur kranen och varma element. Var maten, vattnet och energin kommer ifrån är av underordnad betydelse. Det är fullt naturligt. Konsekvensen i en urbaniserad värld är dock att staterna kommer att bli allt mer fascistiska.

      Redan idag är ditt liv beroende av att människor världen över blir av med sin mark och sina naturresurser och det kommer krypa närmare och närmare oss själva. Det viktiga att förstå är att du som individ inte har någon som helst skuld i det och det finns inga livsstilsval du kan göra som förändrar hur systemet ser ut. Miljörörelsen och dess lösningar är på många sätt en garant för systemet snarare än en motståndare till det.

      Radera
    3. Oj, vad du underskattar mig. Har du läst hela bloggen?

      Radera
    4. Nej, det är därför jag skriver att jag inte vet något om dig. Jag har i princip bara läst det här inlägget som jag kommenterar. Länka gärna till något inlägg som är mer rättvisande!

      Radera
    5. Okej, nu läste jag ditt senaste inlägg om Grekland och där fick jag mina "fördomar" ytterligare förstärkta. Du skriver bl.a:

      "Mardrömmen är inte en komet. Mardrömmen är ett långsamt sönderfall där du bit för bit blir fråntagen saker som du hittills tagit för självklara: Kulturinstitutionerna. Pensionen. Föräldrapengen. Sjukvården. Maten. Som Maslows behovspyramid, fast baklänges."

      Jag kan inte tolka detta som något annat än att du ser samhällsapokalypsen som något negativt.

      Radera
    6. Men ; jag pratar inte om mig själv. Jag pratar om hur människor som inte riktigt börjat greppa att saker och ting kommer att förändras kommer uppleva samhällsförändringen. Hur tror du att de kommer uppleva det?

      Radera
    7. Då förstår jag bättre! Ingen blir gladare än jag om jag missuppfattat dina texter. Men på vilket vis är du en dåre (i titeln till detta inlägg)? På vilket sätt har du fler barn än vad planeten tål? Det är så många formuleringar som jag inte förstår.

      Självklart kommer folk att uppfatta avgiftninsprocessen som jobbig på många sätt, men därför är det viktigt att enträget stå fast vid att den är positiv. Inte minst vara tydlig med det faktum att staten inte kommer att rädda oss, hur fascistisk den än blir. Om vi vill ha schysst mat kommer vi bli tvungna att odla den själva.

      Vi kommer helt enkelt bli tvungna att växa upp och ta ansvar för våra egna liv igen. Det positiva är att vi kommer att bli lyckligare och vi kommer kunna leva på en levande planet istället för en avfallstipp.

      Radera
    8. Nu släpper jag det här ordandet. Läs böckerna så kan vi diskutera vidare sedan. Min grundpoäng är att vi inte har råd med uppgivenhet och cynism när så mycket står på spel. Och vi har absolut inte råd med en miljörörelse som står på fel sida.

      Skickar in några korta filmsnuttar som inspiration:

      - Mike Ruppert intervjuad av Max Keiser

      - De sista 10 min av What a way to go med bl.a. Derrick Jensen

      Lev väl!

      Radera
    9. "En dåres försvarstal" - jag är väl litterär, helt enkelt. Gillar bra rubriksättning. Det fick ju DIG att läsa det :-)
      "Fler barn än vad planeten tål" - jag har fem egna, två bonusbarn och tre bonusbarnbarn. Fem barn är väldigt många barn. Faktiskt.

      Ibland skriver jag inte med direkt utgångspunkt från mig själv, utan snarare utifrån andra som jag känner som jag vet funderar över liknande saker utan att formulera dem. Som tröst, kanske. Jag har, under själva uppvaknandefasen, mått rätt dåligt vad gäller barnen, men mest över vilka påfrestningar de kommer behöva gå igenom. Att jag kanske har förspillt mycken tid och inte förberett dem tillräckligt bra. Jag försöker ta igen det nu, men det är så mycket som behöver göras. Jag är helt inne på din linje med självhushållning. Alla kan nog inte bli bönder - och ingen sådär på stört, men få kommer klara sig utan att veta hur man odlar egen mat. Det där med att ta ansvar för sitt liv och bli lyckligare - tja, man kan ju hoppas. Ansvaret kommer helt klart före lyckan. Dessförinnan kommer mycken möda och stort besvär, som de sjunger. Och alla kommer inte fixa det.

      Radera
    10. Fem barn som kommer arbeta för att öka mullhalterna och den biologiska mångfalden - det låter fantastiskt!

      Såvida du inte låter dem indoktrineras av systemet som vill att de ska bli kugghjul i maskinen som mosar världen - men det kan jag inte föreställa mig.

      Jag är betydligt lyckligare idag än vad jag var när jag bodde stan och var välavlönad konsult. Människan behöver lokala gemenskaper, sammanhang och en djupare mening. Jag tror att det är tämligen universellt.

      Det bekväma livet där man blir serverad med allt man behöver är bedrägligt och lyckan det skänker i många fall ytlig och temporär. Systemet har på många sätt berövat oss på mycket av det som gör oss till människor.

      Radera
  6. Man måste ju ha barn. Vem ska annars ta hand om en när man blir gammal och behöver hjälp? Fan vet vilken framtid men dömer sig själv till om man väljer att avstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym
      Självklart skall vi skaffa barn. Håll ihop i familjen, släkten och den lilla gruppen. Hjälp och stötta varandra. Det ger mening åt livet.

      Försök stå emot statens iver att slå sönder familjen och göra oss alla i det närmaste helt onödiga annat än som diboskap för skatter.

      Det kommer som fler och fler märker inte att fungera så vi kommer att behöva all familj, släkt och vänner vi kan komma över.

      Radera
  7. @BO
    Får meddela dig att jag beställt Endgame del 1 och 2, Ischmael samt The unschooling unmanual på din inrådan :-)

    Däremot så var filmen Max Keiser inget vidare.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)