måndag 25 mars 2013

otörst


"Jag duschar två gånger varje dag, tvättar kroppen varje gång och håret varannan dag eller en gång per dag. Allt annat är ofräscht."
           Ung kvinna svarar på frågan hur ofta man tvättar sig, sajten "Mode-och-skönhet-i-fokus" 

"Vi förutsätter att om vattenproducenterna väljer att inte följa Livsmedelsverkets rekommendationer finns det goda skäl för detta som att råvattenkvaliteten är mikrobiologiskt mycket god och stabil och att det inte finns några föroreningsrisker i vattentäkten."
           Svenskt Vatten, branschorganisation, 120619 

Den sista flygresan jag gjorde gick till Marocko. 2008 tillbringade jag en vecka i en by i öknen, nära gränsen till Algeriet. Det finns inte mycket vatten där. Jag duschade inte under den tiden för det fanns inte några duschar. Människorna i byn satt en hel eftermiddag och tittade på en video som någon hade haft med sig. Den föreställde vatten. Det hade snöat mycket i Atlasbergen. Vattenresevoarerna nedanför fylldes.

Om och om igen tittade de på en film som föreställde virvlande, forsande vatten. Lycka.
Det här var ändå en blöt och bra vinter. 
"Det jag oroar mig mest för är vårt dricksvatten. Att vi inte kommer kunna förvänta oss bra vatten ur kranarna i framtiden." Den som säger så är Mette Lindahl Ohlsson, chef för MSB:s enhet för skydd av samhällsviktig verksamhet. Det här är bara en bisats, egentligen intervjuar jag henne om andra saker. Men det får mig att tänka på vatten igen.

2012 var ett år av små, tysta eller mer högljudda kommunala dricksvattenskandaler. Bland annat i Virserum, Halmstad, Sunne, Dala-Floda, Tjörn Löberöd, Kangos, Lönsboda, Kristianstad,  Emmaboda, Torsby, Aneby, Gagnef, Hudiksvall,  Örebro, Göteborg, nej, jag orkar inte fortsätta längre. Och 2013 verkar inte bli bättre. Är det inte lut som plötsligt gör vattnet frätande, så är det brist på mikrobiologiska barriärer som gör att chryptosporodium, tarmbakterier eller resistenta bakterier simmar runt i vattenverket. Allt är möjligt.

En del av våra viktigaste vattentäkter än inte ens skyddade genom lagstiftning. Kanske dags för svenska folkvalda att sätta sig ner och om och om igen titta på en video med rinnande vatten?

Eller kanske göra en utflykt till den kommunala vattentäkten, eller till någon av landets många källor. Känna tacksamheten över att vi tillhör den minoritet i världen som har gott om gott vatten.

Fråga gärna din kommunpolitiker inför valet hur hen tänker om dagvattensystem, barriärer och VA-system.

Källa med omgivande våtmark. Finns nära dig. 







7 kommentarer:

  1. Det häftiga är att om man duschar mer sällan så anpassar sig kroppen och behovet av att dusch blir mindre. Jag har själv testat detta och det funkar åtminstone på mig. Så ju mer man duschar desto ofräschare är man i praktiken eftersom huden maximerar sin fettproduktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt.

      Dessutom, den som lider av torr hud, mjäll eller andra liknande åkommor bör åtminstone prova att dra ner på duschandet för att se om det hjälper. Även om det till en början känns ofräscht.

      Det var väl inte så längesen vi badade typ en gång i veckan förresten, det ser man ju på hur gamla badrum är inredda.

      En delförklaring i sammanhanget kan kanske vara att våra dricksvattennät, alltså rören, på många håll börjar bli hemskt gamla och måste bytas ut.

      Radera
    2. Ett näraliggande fenomen är att jag upplever att många deo orsakar stank om de sitter kvar längre än ett dygn. Om du kletar på dig en sådan deo efter duschen så gör du dig alltså beroende av att duscha inom kort igen. Jag har hittat några undantag som åtminstone för mig funkar i 2-3 dygn. Om man inte ska duscha på en vecka så är det normalt bäst att inte använda deo överhuvudtaget.

      Radera
    3. Alltså, det ena utesluter väl inte det andra. Man kan använda deo och tvätta sig under armarna (och använda en bråkdel av vattnet). Man måste inte duscha hela kroppen varje gång.

      Radera
  2. Inte nog med det: många vattentäkter hotas i dag av lokala beslut om exploatering och byggnation. Sommarkommunerna längs åra kuster är flagranta exempel där man sökt öka såväl åretruntboende såväl som sommarboende i antal. Detta utan att ha tillgång till eget vatten lokalt och i de mängder som krävs.Av den orsaken sammarbetar nu många kommuner om att få dra kulvertar från stora vattendrag för att säkra expansionen.
    Förbrukningen per hushåll har också ökat astronomiskt i fritidsområden bland annat på grund av trenden med egen pool och liknande.

    Att bara ta för givet att man bara kan borra några tiotal meter och sedan få friskt dricksvatten är naivt men denna inställning är fortfarande förhärskande i många makthavares sinne.

    Marie S

    SvaraRadera
  3. Jag brukar inte bli så himla skraj av dina inlägg. Men det här gör mig riktigt, j-a rädd. Inget vatten. Inget rent vatten. Vad hjälper det att just jag faktiskt bara duschar varannan dag? Ska jag gå och säga det så att folk blir inspirerade? Varje gång nån säger nåt snällt om att jag ser pigg eller fräsch ut. Ska jag då svara: Ja det är för att jag bara duschar varannan dag vet du. F-n också.

    SvaraRadera
  4. Men vad tusan, den som är förberedd för annat (matbrist, strömavbrott oväder och liknande) ser väl först och främst till att långlivade vattenfilter hemma som går att lagra och använda både till kranvatten och annat vatten? Vattendrag av olika slag hittar man ju i princip överallt i landet (än så länge i alla fall).

    Det kostar ju ungefär en Ipad att säkra ett par tre års vattenförbrukning och är en engångskostnad till skillnad från andra försäkringar.

    -/Nog

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)