måndag 15 april 2013

Det ordnar sig alltid


Ni korpungar små, ni kan ju ej så,
ej samla i ladan ett endaste strå.
Hur kan ni då få var måltid ändå?
Så säg mig, hur gör ni? Jag kan ej förstå.
 
Jo, ser du, vi bor i trygghet och ro.
Vår Fader oss föder, vi glada det tror.
Så gör då som vi: var sorglös och fri;
förtrösta, var stilla, och glad ska du bli!
          Gammal söndagsskolepsalm av Carolina Almquist




Vårpropositionen är här! Och med den en ny debattartikel av Anders Borg. Glatt kastar jag mig över den redan till frukost. Men sätter nästan kaffet i halsen:

"Vi är inne i en nio år lång svacka", meddelar finansministern dystert. Han, som så sent som i höstas var riktigt optimistisk. Fast - efter 2017 ter sig framtiden lika ljus igen. Då blir det "business as usual".

Det är inte svårt att sticka hål på Anders Borgs resonemang. Det har redan Cornucopia och Cervenka hunnit göra.

Den stora frågan är, varför tror Anders Borg att allt blir bättre sen?

Det finns härliga demografiska "utmaningar" : Om fyra år är de yngsta fyrtiotalisterna nästan åttio år - en ålder som vi vet kostar på både vad gäller vård och omsorg. Samtidigt ska den stora, unga nittiotalistkullen få barn. Något som vi vet kostar barnomsorg.  Och precis då kommer den stora sextiotalistkullen gå över femtioårsstrecket. Något som vi vet leder till ökade kostnader i sjukförsäkringen. "Pensionsutmaningen" nämner jag bara sådär lite i förbifarten.

Så har vi "utmaningen" med hushållens fortsatt höga skuldsättningsnivåer. Och "utmaningen" med framtida tillgång till fossila bränslen. Och hur ska alla få sin försörjning om det inte finns anställningar? Det finns ingenting som pekar mot att jobben plötsligt kommer bli fler. Nä, nu orkar jag inte räkna upp fler. Utmaningen i att det inte ligger några omställningssatsningar i vårbudgeten, den hoppar jag över.

Vi får helt enkelt hoppas på klimatförändringarna. Hit med en rejäl storm, lik Gudrun, över Stockholm nyår 2016. Då kommer mycket behövas byggas upp sen. Det är så man fixar tillväxt.



5 kommentarer:

  1. Mitt i allt detta är det jobbigt och för jäkligt att staten konfiskerar minst 75% av våra inkomster så vi får mycket svårt att göra anpassningar på egen hand. De fullständigt mal sönder vårt välstånd i ineffektiv centralplanering när det är lokala samverkansformer vi behöver. Där människor som själv får ta konsekvenserna av besluten också fattar dem. Vem kan påstå att kvalitén på besluten inte skulle bli bättre?

    SvaraRadera
  2. Jag är fascinerad över dina kommentarer Patrick, verkligen genuint fascinerad. Det finns inte ett ämne du kommenterar där du inte inleder med staten, den onda staten och konfiskation i olika former.
    Jag börjar undra över varför du inte dragit slutsatserna av ditt resonemang och valt att emigrera istället, eller blivit sån där redneckare a la bergsborna i Montana, satt upp taggtråd runt dina domäner och satt upp skyltar - trespassers will be shot without warning..

    Nä, jag skojar bara.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fast lite rätt har du. Jag bor i bergen i västra Värmland och jag har stängsel runt min lilla tomt fast plantskyddsstängsel istället för taggtråd men det är mer för att jag har djur och odlar en hel del. :-)

      Angående staten så är det bra om fler ser vad denna stat och dess politiker innebär för oss alla både vad gäller övergrepp men också i form av ineffektivitet. Därav mitt fokus på det. Många sparkar nog bakut precis som du i detta "staten är det samma som folket landet" tyvärr men det blir fler och fler som förstår att det är nog dags att börja tänka om.

      Radera
    2. Får tillägga att vad det gäller flytt så har jag allt funderat på det men kommit fram till att språket, familj, barnbarn, fädernesland osv väger tungt.

      Ni får nog dras med mig :-)

      Nog bra om man kan hålla isär detta och staten vilka en del har svårt för. Staten är en maktinstitution som hävdar rätten över ett geografiskt område och som dessutom har våldsmonopol inget annat. Den leds av en överhet som legitimeras med "lappen i lådanleken" vart fjärde år som får befolkningen att tro att det är den som styr och vad med det mesta går att legitimera.

      Snacka om att förutsättningarna är kortsiktiga och att du lever under ett godtycke utan dess like.

      Radera
    3. Jag håller med dig helt och hållet Patrick. Varför är det du som skall behöva flytta när det är politikerna som är problemet? Själv stod jag inte ut - jag är inte lika optimistisk - jag tog mitt pick och pack och flyttade till ett land där jag har mer social, politisk och ekonomisk frihet utan att göra avkall på säkerhet och välstånd. Om svenskarna nu med sin "lappen i lådanlek" (bra ord!) vill förstöra landet så får dom göra det på egen hand utan mina skattepengar. //Emigranten

      Radera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)