tisdag 7 maj 2013

Vänd dem inte ryggen


Vi tittar på partiledardebatten. Efter bara några minuter börjar vi prata om slipsar istället.
Björklunds var värst.

Det är lätt att tro att slipsar är oviktiga, men om ni visste vilken möda partiernas hjärntruster ägnat åt partiledarnas utstyrsel så skulle ni inte tycka att jag pratar om bagateller. En slips är den där enda lilla biten tyg som ger partiledarmännen en chans att visa vem eller vilka grupper man vill attrahera.

Reinfeldt hade en lila slips. Lila är en färg som traditionellt sett associeras med kungligheter, överdåd, rikedom och lyx.

Löfven hade en röd slips. Rött associeras med mod, passion, sexuellt begär och ilska. Sammantaget en hel del av den energi hans parti kan behöva fyllas på med.

Gustav Fridolins slips var lite av varje. Allt utom grön. Den var kanske ett försök att koka ner den rutiga söderhipsterskjortan till slips. Men är verkligen söderhipstrar (böjer man det ordet så?) lika extremt passionerat intresserade av den svenska skolans organiseringsproblem som Fridolin är?

Det är inte bara Fridolin som är otrygg i klimatfrågan. Hela partiet är det. Obekväma och otrygga. Det är för sorgligt.

Någon sa till mig: "Om Miljöpartiet genomför hela sin klimatpolitik så minskar vi CO2-utsläppen med högst fem procent."  Det är i dagsläget den mest kraftfulla klimatpolitik vi har.

Någon har väl analyserat oss väljare och sagt, att väljarna inte vill få sin frihet begränsad. Vi kommer inte att rösta på någon som tänker ta ifrån oss något. Man kan bara lägga till i politiken, inte dra ifrån. Sålunda pratar Miljöpartiet och Gustav Fridolin hellre om skolmat, om närproducerat och om lokala tillagningskök.

Alliansen övertygade inte i partiledardebatten

Birger Schlaug skriver på sin blogg "enda skälet att inte starta ett nytt parti är att jag varit med om det en gång." Många tar chansen att be honom att verkligen göra det. Det kommer han inte att göra. Han är för smart för det. Det tar ju så jäkla lång tid att få ordning på ett parti. Man blir illa hanterad på vägen. Både människor och ideer blir tilltufsade.

- - -

Egentligen vill jag inte alls skriva om politik. Partiledardebatten får mig att må illa, jag vill bara vända mig bort från politiken, ointressera mig. Lära mig mer om getter och odling och pilla mig i naveln.

Som om det redan vore för sent. Är det?

11 kommentarer:

  1. Jag tror tyvärr att svaret på den frågan är ja. Mitt sista uns av hopp försvann när Miljöpartiet började hävda arbetslinjen och använda sig av det nysvenska uttrycket grön tillväxt.
    Min frustration har lämnat politiken och nu mer bytts mot en gränslös förvåning över hur lite människor, i allmänhet, bryr sig om vår fram- och samtid.
    Glädjen finner jag idag hos bloggar som din, bland människor som har funderat ett varv till. Här och i vår nystädade trädgård med mina barn.
    Tack för att du skriver.
    //Fredrik i Falun.

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid hållit valdagen i helgd tom gått med i något parti för att ge extra stöd, under ett par år satt jag med i kommunstyrelsen i den lilla kommun där jag bor.

    För min del så skulle det aldrig falla mig in att gå till valurnorna och ge legitimitet åt politikerklassen att hålla på med sitt pajaseri och parasiterande. Jag menar att den som går dit oavsett vad man röstar på har hjälpt till och är därmed medskyldig.

    Våga ifrågasätta den stenhårt inhamrade hjärntvätten att du skall gå dit för att värna demokratin, "folkväldet". Det är inget folkvälde och alternativet är inte enbart diktatur. Det skulle lika gärna kunna vara mer självbestämmande, mer lokalt inflytande, mer föreningar och självorganisering osv.

    Dessutom så försök fjärma dig från tänkandet att om staten tagit på sig en syssla så skulle den inte bli av om de inte gjorde den. Den blir av om människorna sätter värde på den.

    Det krävs inte att folk hotas med fängelse för att de skall hjälpa varandra. Möjligen skapar ett samhälle som har ledare med den människosynen den kulturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alltså agerat medbrottsling en period i ditt liv Patrick? Illa..

      Jag hoppade av innan jag blev nominerad på valbar plats. Är jag mindre brottslig än du är då?

      Pajaseriet har gått alldeles för långt, kostar mest tid och pengar. Jag börjar förstå 30-talets vurmande för starka ledare och så nu, kan det vara för att 2010-talet är så likt 30-talet i övrigt?

      Adolf hade samlat allt i sina händer, precis allt. Ändå gick det käpprätt.

      Kanske det är komplexiteten som gör sig gällande? Farfars farfars generation hade just introducerat hästdragna slåttermaskiner när det började barka iväg. Sen samlades alla överblivna i ghetton i och runt Sthlm, och hästslåttermaskinerna blev tvungna att bli dieseldragna saker. Kärnkraften trillade in som en gökunge i boet, och nu blir vi inte av med den - förrän Ringhals eller Forsmark gör en Fukushima.

      Om jag skulle ta och ockupera fyra hektar odlingsbar jord, sätta upp en vindsnurra och ett par solpaneler... göra nån nytta istället för att kverulera runt på nätet. Men nätet går nog samma väg som slåttermaskinerna, Stockholm, Fukushima och Forsmark så småningom gör... medan potatisen växer i frid på de fyra hektaren.

      Ha en bra kväll. :)

      Radera
    2. Jag får hävda att jag inte hade varken uppsåt eller agerade med stor oaktsamhet vilket jag är övertygad om att de flesta kan hävda till sitt försvar. Därav min retorik.

      Att planera och försöka manipulera, vilket makthavare älskar, en komplex ekonomi är en omöjlighet och leder till dess raserande. Det är inte tu tal om annat. Finns det något undantag i historien?

      Att odla sin mat, slakta sina djur, odla sitt frö och värna om våra gamla husbehovsraser är en i allra högsta grad politisk handling. Slaget om makten över vår mat och generna som är dess förutsättning pågår för fullt.
      http://www.seedsoffreedom.info/

      Du är dessutom välkommen till min nystartade blogg http://småbruk.se

      Radera
    3. @Man with no name
      Jag är mest för informella ledare eller personligt valda anarkist som jag är. Tror inte längre det är nödvändigt att hota med fängelse för att de flesta människor skall hjälpa varandra och har fattat att bara för att staten tagit på sig en syssla så innebär inte det att den skulle försvinna med staten om vi värdesätter den. Jag tror mer på människorna och lokalsamhället än på politiker och stora stater, Det är bra om de som tar besluten är de samma som också får ta konsekvenserna av dem. Frihet under ansvar och inte som nu frihet från ansvar.

      Om du tar dig tid att se filmen ovan så betänk att det är staterna som är garanten för att företagen skall kunna begå de övergrepp som de gör, de västerländska demokratiskt valda staterna.

      Radera
  3. Jag är glad för allt som går i rätt riktning. Senast jag hade slips var på ett bröllop i somras och för en vecka sedan fick paret en pojke. På torsdag går färden till mitt barnbarn i Jönköping som snart är 11 månader. Svårt att bara umgås via skype.

    Ser 3D-kopiering som en starkt växande metod som ger effektivare transportmedel och nya höftleder bland mycket annat. Konstigt nog uppmärksammas istället en dålig pistol tillverkad med denna metod. Tryckkokare för bombtillverkare är säkert mycket farligare och tryckkokare tillverkas med mest 1800-tals metoder.

    Talade i förra veckan med några från Chalmers om dna och hur komplext området med proteiner är. De nya bättre programmen och allt starkare datorer lovar mycket för forskningen inom i stort sett alla områden, men verkar helt avgörande inom medicin. Nya bättre mediciner ligger nära.

    Nya effektivare solceller och allt bättre LED rapporteras ofta om. Svensk Vindenergi spår i en ny prognos en fortsatt stark tillväxt av vindkraften under 2013. Årsproduktionen förväntas öka med 36 procent till 9,7 TWh el, trots rådande lågkonjunktur.

    Nu är det dags att se om något hänt i stora växthuset.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag träffar mitt första barbarn minst ett par gånger varje vecka och känner mig enormt lyckligt lottad. Det är rena drömmen att få vara en morfar som finns med hela tiden. Jag förstår verkligen din saknad.

      Radera
    2. Industrisamhället ger oss mycket men tyvärr inte de saker vi verkligen behöver. Djupa och trygga relationer, hälsosam mat och sunda gemenskaper är bristvara idag, all teknologisk utveckling till trots.

      Radera
  4. Jag tycker att "hipstrar" är en fullständigt korrekt pluralform av "hipster." Det går säkert bra att, på engelskt vis, lägga till ett -s också, men det har nackdelen att bestämd form pluralis blir svårare att bilda.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)